Condimentele – doar savoare sau si beneficii pentru sanatate?

Condimentele inlocuiesc sarea.
  1. Piperul (de preferat negru)

Piperul este unul dintre cele mai vechi condimente din lume, provine din India si  este de mai multe feluri: piper negru, piper alb, piper verde, piper rosu sau piper roz. Dintre toate, piperul negru este cel mai intalnit.

Folosit în diferite preparate culinare, piperul nu aduce doar gust si aroma, ci si sanatate organismului. Este bogat in antioxidanti, are proprietati antiinflamatorii, este un remediu eficient pentru raceala si tuse, controleaza nivelul zaharului din sange, nivelul colesterolului si chiar ofera protectie impotriva cancerului, stimuleaza functia creierului, are potentiale beneficii pentru simptomele legate de afectiunile degenerative ale creierului, cum ar fi Alzheimer si boala Parkinson.

Piperul este un condiment cu multe proprietati eficiente, dar trebuie consumat cu moderatie. Nu se recomanda consumarea piperului in stare pura, ci numai amestecat cu diverse alimente (specialistii il recomanda alaturi de turmeric pentru sporirea beneficiilor pentru sanatate).

2. Scortisoara

Intotdeauna am adorat scortisoara in placinta cu mere pe care o facea bunica si orezul cu lapte pe care il facea mama in copilarie. Scortisoara le dadea un gust aparte, dar, ca si copil, nu stiam cate beneficii poate avea. Ca adult, am descoperit ca scortisoara are proprietati antiinflamatorii si antifungice, precum si efecte uimitoare pentru pacienții cu diabet și boli cardiovasculare. Condimentul poate echilibra nivelul glucozei din sânge (glicemia), poate scădea colesterolul LDL și colesterolul total și poate reduce trigliceridele. În cazul persoanelor cu prediabet, scorțișoara poate încetini progresia spre diabet de tip 2. De asemenea, scortisoara stimulează funcțiile creierului, îmbunătățește memoria și atenția. De cand am descoperit faptul ca scorțișoara reduce pofta de mâncare și accelerează arderea grăsimilor, in fiecare dimineata imi beau cafeaua cu scortisoara! Ii da o savoare deosebita!

3. Mararul

Mararul poate fi folosit in foarte multe preparate culinare – el, ca si leusteanul, se adauga la sfarsitul gatitului; de la marar se folosesc frunzele, tulpina, dar si semintele (mai rar). Mararul, pe langa aroma specifica, poate trata sau ameliora diverse afectiuni: reglarea tranzitului digestiv, tratarea insomniilor, tulburari menstruale, afectiuni respiratorii. Atentie, mararul contine suficienta sare, deci ne ajuta sa nu mai folosim sarea in exces. Mararul, pentru sistemul digestiv, poate fi considerat un pansament sanatos si nutritiv. Ca si minerale, contine potasiu, calciu si fosfor, iar ca si vitamine contine vitaminele A, B (acid folic din abundenta) si vitamina C. Mararul reduce zaharul din sange si ajuta la buna functionare a inimii avand si proprietati anticancerigene.

4. Leusteanul

Leusteanul se adauga la sfarsitul gatitului, la ciorbe si mancaruri, ca si mararul, fiind inrudit cu patrunjelul, cu care este foarte asemanator. Leusteanul are proprietati medicinale diuretice (ajuta la eliminarea urinei). El imbunatateste digestia, eliminand flatulenta (gazele). Leusteanul este diaforetic – ajuta organismul sa transpire, un lucru foarte bun si important pentru sanatate. Gustul leusteanului seamana oarecum cu al telinei si poate fi folosit si in salate. In concluzie, folositi leusteanul la mancaruri, el fiind: diuretic, antibacterian, anticancerigen, asa cum parca toate plantele verzi sunt.

5. Cuisoarele

Au proprietati curative, in special pentru tratarea respiratiei urat mirositoare (halitoza). Este recomandat din cand in cand sa tinem in gura doua cuisoare si sa le mestecam incet. Gustul ne va aduce aminte de cabinetele stomatologice si de acel dezinfectant pe care doctorii il folosesc si are un miros specific. Trebuie sa retinem ca aceste mici cuisoare au proprietati antimicrobiene, antibacteriene si fungice, deci omoara tot, de aceea ne poate scapa de respiratia naspa. Cuisoarele au si un mic efect anestezic – iti vei simti limba si gingia usor amortite dupa mestecarea cuisoarelor cateva minute. Pe scurt, cuisoarele sunt ca un dezinfectant!

6. Chimenul

Semintele de chimen contin mult magneziu si fier. Chimenul este anticancerigen si previne in mod cert diabetul, ajuta la scaderea in greutate si previne cancerul de colon. Foarte bun este ceaiul de seminte de chimen. Afectiunile digestive (diaree, indigestie, greturi) pot fi combatute consumand chimen. Chimenul a fost denumit semintele binecuvantarii, un panaceu natural considerat „remediu pentru toate bolile, mai putin pentru moarte” – Profetul Mohammed. Pentru mamicile care alapteaza, atentie, chimenul sustine lactatia.

7. Cimbrul

Cimbrul contine un ulei foarte bun antioxidant, dar si cu proprietati antiseptice (contra infectiilor microbiene). Cimbrul, ca si chimenul, este puternic anticancerigen.

Si, in plus fata de cele sapte condimente enumerate mai sus, mai adaugam: oregano si turmericul, descrise mai jos:

8. Oregano

Oregano este folosit mult in zona Marii Mediterane, in Grecia si Italia, pentru a da aroma mancarurilor. Ati ajuns vreodata la Marea Mediterana? Are o apa atat de curata si de un albastru turcoaz, pe care nu il poti uita niciodata. Pai cum sa nu fie o planta din aceasta zona plina de calitati pentru consum? Folosesti oregano ai scapi de stresul oxidativ si ai un aliat foarte puternic impotriva microbilor. Oregano este considerat de fapt o planta medicinala, deci dincolo de proprietatile ei aromatice ca si condiment, oregano este aliment-medicament. Oregano are un gust dulceag. Oregano poate fi folosit in stare uscata, sub forma de ulei sau verde, ca si patrunjelul, de exemplu. Consumat cu regularitate, oregano arde si grasimile, ajutand la pierderea in greutate, mai ales in combinatie cu miscarea. Oregano chiar este o planta extraordinara pentru pastrarea sanatatii, iar uleiul de oregano este un antimicrobian puternic. Oregano este o planta inrudita cu menta, deci ne putem obisnui usor cu ea.

Apropo, „ganos” din Oreganos vine de la pofta de viata, de la bucuria de a trai. Chiar era o melodie „Hoy tengo ganas de ti”, asta insemnand „Azi am pofta de tine … sa-ti fac ceva” 🙂 Deci, consumati oregano!

9. Turmericul sau curcuma

Turmericul este un condiment foarte apreciat pentru gustul exotic si culoarea galben-aurie intensa pe care o da preparatelor. Se utilizeaza in bucataria indiana de secole, dar recunosc ca l-am descoperit destul de recent in bucataria romaneasca. Puteti consuma turmeric sau curcuma sub forma de ceaiuri, lapte de turmeric, se poate adauga la supe, mancaruri de orez, pentru fripturi sau omlete, pentru legume prajite si alte preparate culinare sau la smoothie-uri.

Turmericul sau curcuma are multe beneficii unice pentru sanatate: are puternice efecte antiinflamatorii si este un antioxidant foarte puternic. Curcuma poate fi consumata pentru tratarea sau prevenirea unor afectiuni precum reumatism, artrita, probleme digestive, infectii oculare, tulburari hepatice, boli cardiovasculare, neurodegenerative (boala Alzheimer, boala Parkinson etc.), pentru tratarea alergiilor sau vindecarea ranilor.

Curcuma previne formarea cheagurilor de sange, accelereaza metabolismul, poate scadea nivelul de glucoza din sange si ajuta corpul sa arda mai repede grasimile. Nu in utimul rand, are puternice proprietati antivirale si efecte antiimbatranire si anticancerigene. Folositi turmeric in bucatarie, nu veti regreta!